Stone Island - marka kultowa wśród fanów futbolu

Stone Island – marka kultowa wśród fanów futbolu

Kultura kibicowska rządzi się swoimi prawami. Istnieje sporo marek, które cieszą się szczególnymi względami wśród pasjonatów futbolu. Wśród nich prym wiedzie Stone Island, symbolizujące nie tylko brytyjską miłość do piłki nożnej, ale też będące świadectwem pewnego luksusu.

Marka Stone Island została założona w 1982 roku we Włoszech przez projektanta Massimo Ostiego, który wcześniej założył markę C.P. Company. Co ciekawe, samo C.P. Company również stało się bardzo popularne wśród kibiców, przede wszystkim za sprawą kurtek z charakterystycznymi goglami. 

Wróćmy jednak do Stone Island. Na samym początku znakiem charakterystycznym tej marki były eksperymenty formalne, na jakie decydował się Osti. Chodziło między innymi o wykorzystanie nietypowych tkanin, a także tworzenie unikalnych krojów. Pierwsza kolekcja Stone Island została zainspirowana tkaninami używanymi do produkcji wojskowych płacht żaglowych – była to specjalna mieszanka lnu i bawełny, która była barwiona w specyficzny sposób, nadając ubraniom specyficzny wygląd. Cechą rozpoznawalną stała się także naszywka z logo w formie kompasu.

Stone Island podbija Brytanię

Marka bardzo szybko przedostała się do Wielkiej Brytanii. Początkowo była popularna głównie we Włoszech, ale sytuacja zmieniła się w drugiej połowie lat 80. i na początku 90. Wówczas z projektów Ostiego coraz chętniej zaczęli korzystać kibice. Stone Island, nieco niespodziewanie, stało się symbolem kibiców stadionowych, a nawet chuliganów. Jednocześnie subkultura casualowa stawiała na odzież, która nie tylko podkreślała styl, ale także miała praktyczne zastosowanie – kurtki Stone Island były doskonałe na zmienne warunki pogodowe na stadionach.

Wydaje się jednak, że głównym czynnikiem przyciągającym kibiców była unikalność. Dzięki Stone Island wyrażali się na swój własny sposób, byli oderwani od barw klubowych narzuconych przez ukochane zespoły. Samo Stone Island nigdy nie odcinało się od kibicowskich powiązań. Wręcz przeciwnie, w pewnym momencie do ubrań zaczęto dodawać kevlar, czyli materiał kuloodporny oraz chroniący przed ciosami zadawanymi nożami. To szczególnie mocno odpowiadało brytyjskim chuliganom, którzy ochoczo wdawali się w liczne bójki, nie tylko między sobą, ale również z przedstawicielami władz.

Noszenie tej marki stało się wyznacznikiem przynależności do konkretnej grupy oraz swego rodzaju kodem tożsamościowym. Charakterystyczna naszywka z logo kompasu, którą można było odpiąć i przypiąć na nowo, stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów odzieży na trybunach.

Z czasem marka Stone Island przeniknęła także do innych kręgów subkulturowych i modowych, ale to właśnie dzięki kibicom zyskała swoją pierwszą międzynarodową popularność. Wraz z rosnącą rozpoznawalnością, marka zaczęła być postrzegana nie tylko jako praktyczna, ale także luksusowa, a jej ubrania stały się pożądane przez szeroką rzeszę młodych ludzi na całym świecie.

W ubraniach Stone Island noszą się także gwiazdy wielkiego formatu. Mowa tutaj o braciach Liamie i Noelu Gallagher. Anglicy, wielcy sympatycy Manchesteru City, byli wielokrotnie widziani w kurtkach wyprodukowanych przez Stone Island. Jeśli chcecie poczuć się nieco jak Gallagherowie, możecie nawiązać własną więź z Manchesterem City. Wyniki tego zespołu bez trudu sprawdzicie dzięki bet.pl.

Podobne wpisy